Restaurant Skoien Gastrobar 4 SV 02291 Foto Ida Angvik

Skøyens hyggeligste spisested

Vi må alle spise, og fremover vil stadig flere av oss innta måltider utenfor hjemmet. Noen ganger på farta, andre ganger rundt et hyggelig bord med venner, familie eller kollegaer. I Askekroken 11 på Skøyen i Oslo finner du en restaurant som fort kan bli din neste favoritt. Velkommen til Skøien Gastrobar.

Erfaring og magefølelse

Dersom du ønsker deg et godt måltid, servert av folk som virkelig bryr seg om jobben sin, bør du besøke Skøien Gastrobar. Salar Noori er restaurantsjef og selve definisjonen på et vennlig og imøtekommende menneske.

– Hos oss er alle velkomne, smiler han.

Noori styrer restauranten på Skøyen, og med seg på laget har han syv faste medarbeidere og fire som jobber deltid.

– Sammen tar vi utfordringene som kommer. Sammen skaper vi muligheter. Og sammen tar vi ansvaret for resultatet.

Den blide restaurantsjefen har lang erfaring fra bransjen. Før han startet i 4Service i 2020, jobbet han for Scandic, Fursetgruppen og Mr. Bay på Tjuvholmen.

– Da jeg kom inn i lokalene til Skøien Gastrobar første gang, fikk jeg den gode følelsen. Her kan teamet mitt og jeg bygge noe, tenkte jeg.

Hele livet har Noori fulgt magefølelsen, og den har ikke sviktet ham så langt.

– Jeg trives og elsker den hektiske hverdagen min. Det er viktig for meg å være en del av kundeservicen. Livet bak en PC har aldri fristet meg, humrer han.

Selv har han gått alle gradene i servicebransjen og vet at en god leder hjelper til før det trengs.

– Energien i en restaurant finner du få andre steder. Jeg vil være ute på gulvet og se hvordan gjestene trives. Bedre tilbakemelding enn blikket til en gjest som får servert maten sin, det får du ikke!

Fjoråret bød på både opp- og nedturer for Noori og medarbeiderne hans. Det første halvåret var de alle permittert, men i august kunne de endelig åpne dørene igjen.

– Jeg husker godt at jeg låste opp døren og gikk inn i lokalet. Det var en merkelig, men fin følelse å være tilbake. Jeg ble stående ett minutt og se meg rundt – men så var det bare å brette opp ermene og komme i gang.

Noori ler høyt og forteller om alle arbeidsoppgavene som må gjøres for at en restaurant som har vært stengt i seks måneder, skal kunne åpne igjen.

– Den første måneden var det mye administrativt arbeid, men fra september var de første gjestene på plass igjen. Jeg tror ikke jeg har vært så glad på mange år som da bestillingene begynte å renne inn, forteller restaurantsjefen.

Salar Noori
Restaurant Skoien Gastrobar 4 SV 02298 Foto Ida Angvik

Oppdatert meny

I 2021 brukte Skøien Gastrobar også tid på å oppdatere mat- og vinkartet. Noori er entusiastisk når han forteller om arbeidet som er lagt ned i de nye menyene:

– Den ekstra tiden vi hadde tilgjengelig under fjoråret, brukte vi blant annet på å se over menyene våre. Målet vårt er å alltid servere enkel, men god og smakfull mat.

Restauranten på Oslo vest er ikke fine dining med hvite duker. Siktemålet er en avslappet stemning med en god atmosfære.

– Den nye menyen vår er av høy kvalitet og justeres etter sesong. De fire årstidene har fått hver sin meny, og jeg tror gjestene våre vil sette pris på både smaksopplevelser og variasjon, forklarer Noori.

Også vinkartet er endret og blir en viktig del av restaurantens fremtid.

– Både hovmesteren min og jeg er utdannet sommelier. Vi vet hvor viktig riktig vin er for å skape gode måltider og opplevelser. Før har vi konsentrert oss om vinområdet Burgund i Frankrike. Fremover skal vi se til hele verden og med det sikre høy kvalitet til gode priser.

Fremtidens bordreservasjoner

Noori har en enkel, men tydelig oppfattelse av hvordan morgendagens suksess, da i form av enda flere reservasjoner og fornøyde gjester, skal oppnås:

– Vi skal alltid være bedre enn det vi var i går. I servicebransjen lever vi av at folk trives og har det fint. Det gjelder selvsagt gjestene våre, men like så mye de ansatte. En god restaurant har fornøyde medarbeidere, ikke bare mennesker som møter opp på jobb for å servere eller lage mat.

Skøien Gastrobar har tatt lærdommer fra pandemien og er godt rustet for fremtiden.

– Ingen vet hva morgendagen bringer, men de to siste årene har lært oss at evnen til omstilling er avgjørende. Vi har lagt solide planer og skal benytte oss av de mange mulighetene som kommer fremover, avslutter Noori.