Marked og trender

Det kommer en dag i morgen

Ingen kan spå fremtiden, men noen er bedre kvalifisert enn andre til å gjette hva den vil inneholde. 4Service har alltid vært opptatt av mulighetene til å forbedre tjenestene de tilbyr nåværende og eksisterende kunder. Så hva tror selskapet om morgendagen?

Fremtid som jobb

Jon Forkerudseter har en spennende bakgrunn. Han har studert markedskommunikasjon på BI, jobbet som finansrådgiver og ikke minst grunnlagt og drevet Gastro Catering i ti år. I 2019 solgte han og partnerne selskapet til 4Service, og i dag er Forkerudseter ansatt som Salgsdirektør Food and Facility.

– Jeg er så heldig å ha en jobb der få dager er like. Arbeidsdagen er som best når den inkluderer møter med mennesker internt og ute i markedet, sier Forkerudseter.

Foruten møter omfatter jobben hans alt fra salgspitcher og kontrakter til kundeoppfølging og utvikling.

– Vi har en bred kundeportefølje, noe som gjør alt mye mer spennende!

Et annet spennende aspekt innen forretningsutviklingen er muligheten til å påvirke utviklingen for både arbeidsplasser og byer. Forkerudseter forklarer:

– Vi jobber hele tiden med å forstå hvordan hverdagen vil se ut om fem til ti år. Hvordan vil folk bo og arbeide? Hva og hvor spiser de i arbeidstiden? Hvor går grensen mellom jobb og fritid? Naturlig nok kan ingen gi hundre prosent riktige svar på disse spørsmålene. Hemmeligheten, for å nærme seg noe som likner på en sannhet, er å tenke bredt og ikke låse seg til forhåndsbestemte svar eller ønsker.

2021 var et år få kommer til glemme. Med begrensninger på servering av mat, fortsatt hyppig bruk av hjemmekontor og lite reising var det vanskelig å definere hva som var trender, og hva som var rene nødvendigheter.

– Som mennesker er vi jo sosiale dyr. Det ligger dypt i oss. Vi har alltid delt historier rundt leirbålene. Derfor var ikke spørsmålet om vi skulle tilbake til kontorene eller ei. Det handlet om hva vi skulle gå tilbake til.

Jon Forkerudseter

Fleksibilitet og enkelthet

4Service har alltid møtt fremtiden med åpne armer. Selskapet har satset der andre har nølt, og nytt godt av de mulighetene nettopp det tankesettet har medført.

– Fremtiden er fleksibel, det er jeg rimelig sikker på, sier Forkerudseter.

Fleksibiliteten han snakker om, finner vi særlig innenfor kontorlandskapet.

– Måltidene som spises på de mange kontorene rundt i landet vårt, vil ikke lenger bare være låst til lunsjen. Vi har sett utviklingen en god stund, med blant annet servering av frokost, og jeg tror dette er noe som vil styrke seg ytterligere i årene som kommer. Folk vil spise når de selv ønsker, og de vil spise noe som er sunt, smaker godt og ikke minst gir riktig energi til å fullføre arbeidsdagen.

Denne utviklingen skaper spennende muligheter for et serviceselskap som 4Service.

– Vi ser at mandag og fredag er på vei til å bli de store hjemmekontordagene. Vår mulighet er derfor å satse ekstra på disse dagene og gi folk en skikkelig kickstart på uka. Vi må få dem til å prioritere kontoret, også disse dagene. Mandager trenger ikke alltid være blå, humrer han.

For å sikre at tilbudene samsvarer med det kundene ønsker seg, er god planlegging essensielt. Tradisjonelle ukeplaner er selvsagt viktige, men de digitale mulighetene er vel så interessante.

– Ved hjelp av en app får vi hverdagen til små og store kontorfellesskap til å gå rundt. Teknologi er selvsagt ikke en trend i seg selv, men å benytte seg av den til å gjøre brukeropplevelsen bedre, og ikke bare tilføre teknologi for teknologiens skyld, er en trend vi ser i dag, og noe vi vil se mer av i fremtiden.

Gjennom appen kan man blant annet betale og bestille det man måtte trenge der og da.

– For vår del er det viktig å behandle dataene vi samler inn gjennom appen med respekt, samtidig som vi ser på mulighetene de vil gi oss. Det sier seg selv at jo mer vi forstår av reelle kundebehov, dess bedre kan vi løse dem.

Kultur og sesong

En nysgjerrig internkultur har gitt 4Service mange fordeler i årene som har gått. Den står også sentral i årene som kommer, ifølge Forkerudseter.

– Vi har alltid vært åpne og villige til å teste ut nye muligheter. Jeg er derfor sikker i min sak når jeg sier at vi er den beste i bransjen til å tilegne oss, og deretter bruke teknologi til fordel for våre ulike oppdragsgivere.

Når tema er fremtiden, er bærekraft et like naturlig satsningsområde som teknologi.

– Vi er gode på råvareutnyttelse i dag, og fremover skal vi bli enda bedre på å bruke frukt og grønt. Når det er sagt, er det viktig å ikke påtvinge kundene våre et kosthold de ikke ønsker seg.

Heldigvis er norske ganer i endring. Man trenger ikke se lenger enn til restaurantbransjen for å bevise den påstanden:

– Noen av de aller beste og mest spennende restaurantene deler opp året i de fire, naturlige sesongene. De opererer med militær presisjon og tar gjestene sine med på en reise i mat, tid og positive opplevelser. Det er ingen ting som står i veien for at slike opplevelser også skal være normen for våre kontorbygg i fremtiden, avslutter en optimistisk Forkerudseter.