4 Service Camps 4 SV 03592 Foto Marius Rua

Hjemmelaget restaurantfølelse

4Service er én av landets største tilbydere av camper. Selskapet har lenge satset på å tilby gjestene sine god mat og trivelige boforhold. For å utvikle seg videre har Camps nå blitt sertifisert, økt satsingen på bærekraftige ingredienser og blitt så godt som papirløse.

Middag til mange

Mellom Stavanger og Karmøy finner du den lille øya Kvitsøy. Til tider kan det være værhardt der ute i havgapet, men kjøkkensjef Katrine Ferkingstad er vant med vind og vær.

– Jeg er oppvokst på Karmøy, men har jobbet her på øya i knapt ett år.

Ferkingstad har over 20 års erfaring fra kokkeyrket og har jobbet i alt fra restauranter til catering og kantine. På Kvitsøy har 4Service en camp bestående av 66 rom som styres av to kjøkkensjefer og to renholdere som jobber skift.

– En vanlig arbeidsdag starter med at jeg begynner på middagen klokka ni, ler kjøkkensjefen.

Skal campen fungere, må maten være smakfull, og ikke minst klar, når de sultne camparbeiderne kommer til middag.

– Det er vanskelig å plukke ut hvilken rett våre gjester liker best. Vi prøver å ta vare på helheten med daglig variasjon. Og så liker vi å overraske litt. Men blir vi bedt om å lage raspeballer, ja da lager vi raspeballer, forklarer Ferkingstad muntert.

Vibeke Rangvaldjord er driftsdirektør i Camps. Med over 17 års erfaring fra bransjen kjenner hun godt hverdagens muligheter og utfordringer.

– Jeg er heldig som har en interessant jobb med stor fleksibilitet. Noe av det mest spennende er å få følge opp de mange dyktige driftssjefene våre. De gjør en strålende jobb og er essensielle i den daglige driften, sier Rangvaldjord.

Fjoråret ble ikke helt som Rangvaldjord hadde sett for seg. Blant annet ble oppgavene på 4Services camp på Rosenberg større enn forventet.

– Samtidig som vi bygget om campen, serverte vi 600 mennesker fra 10 forskjellige nasjonaliteter under strenge smittevernstiltak. Det hadde ikke gått uten engasjerte medarbeidere som sto på litt ekstra, forteller driftsdirektøren.

Maten i 4Services camper får ofte velfortjent skryt. Kjøkkensjef Ferkingstad forklarer ivrig:

– Gode råvarer og hjemmelaget mat er hemmeligheten. Gjestene våre sammenlikner ofte tilbudet vårt med det de får på en god restaurant! Det er alltid like hyggelig å høre.

Vibeke Ragnvalgjord

Sertifisering og mer grønt

I 2021 ble 4Services Camps-divisjon ISO-sertifisert. Sertifiseringene NS-EN ISO 9001:2015 og NS-EN ISO 14001:2015 ble tildelt selskapet for arbeidet innen mat og miljø.

– Det er selvfølgelig en fjær i hatten for alle som jobber i Camps. Vi er stolte av å ha oppnådd begge sertifikatene. Nå jobber vi selvsagt i henhold til kravene og har blant annet økt kvalitetskontrollene våre ytterligere. Jeg opplever at motivasjonen er på topp, sier Rangvaldjord.

Et annet viktig tiltak Camps startet på i 2021 er å øke bruken av enda mer bærekraftige råvarer.

– Vi ønsker ikke å prakke på folk «kjøttfrie mandager», men heller legge til rette for at de selv velger mindre kjøtt og mer fisk og grønt. Dette arbeidet startet for fullt i 2021, og det er noe vi kommer til å fortsette med i fremtiden, forteller Ferkingstad.

For å friste de sultne campgjestene til å spise mer bærekraftig jobber Ferkingstad og de andre kjøkkensjefene blant annet med å lage salater i friske farger og bruke mer av alt det spennende havet har å tilby.

– Alle trenger ny inspirasjon og påfyll av kunnskap. Derfor har vi en egen kjøkkenskriver i 4Service. Jan Taarneby reiser rundt til alle campene våre og jobber med de ulike kjøkkensjefene. Han gir dem oppgaver, avdekker utfordringer og hjelper til med å lage planer og nye oppskrifter, sier Rangvaldjord.

At tilbudet er populært og effektivt, kan Ferkingstad skrive under på:

– Vi gleder oss veldig til å få besøk av Jan. Gjennom ulike interne grupper på Facebook har vi fått mange gode tips og ny inspirasjon. Spesielt bruken av ulike typer krydder synes jeg var spennende.

Et team for fremtiden

Du finner 4Services camper over nesten hele landet. Med den rekkevidden er også forbruket av mat stort.

– I 2021 brukte vi for eksempel 11 333 kg med laksefilet. Legger du det i en fiskedisk, trenger du en ganske stor disk, smiler Rangvaldjord.

I tillegg til laksen ble det på de 32 ulike lokasjonene spist 1 160 800 egg, 29 325 kilo med kjøttdeig, 19 303 kg pigwings, 59 380 kg kyllinglår og 234 500 pannekaker. Målene for årene som kommer settes naturlig nok ikke i pannekaker, men fremtiden ser lys ut for 4Services Camps-divisjon.

– Vi har satt sammen et veldig godt team. Våre dyktige selgere kan, i tillegg til vårt gode rykte, tilby markedet flotte og moderne tjenester. Driftssjefene våre går alltid den ekstra mila for å gi gjestene et best mulig opphold. Og ikke minst, alle de som hver dag sørger for at driften går som den skal, er dedikerte og engasjerte i arbeidet sitt. Vi har det meste på plass for å fortsette suksessen i årene som kommer, sier en optimistisk Rangvaldjord.

4Service har også investert i teknologi som gjør dokumentasjon, vaktlister, rapportering og booking enklere. Nå styres alt digitalt, og det meste er bare et tastetrykk unna.

– Den papirfrie hverdagen er mye bedre og gir økt tid til annet arbeid, som vi bruker på å snakke med gjestene og naturligvis lage enda mer spennende mat, avslutter Ferkingstad.

4 Service Camps 4 SV 03641 600 Foto Henrik Udnesseter