4 Service Camps 4 SV 03611 Foto Marius Rua

Full fart fremover

Få bransjer har blitt hardere rammet av pandemien enn dem som lever av at andre går på jobb. Likevel har den utrolige veksten til 4Service fortsatt, også i 2021. Selv om året bød på en god porsjon kriser og utfordringer, var det aldri snakk om å endre på ambisjonene. For som kjent, det umulige tar bare litt lengre tid.

1 av snart 4000

Tor Rønhovde er konsernsjef i 4Service. Skal vi tro ungene hans, går jobben mest ut på å avholde møter.

– Barna mine sier at du går jo bare i møter du, pappa, ler Rønhovde før han fortsetter:

– Og det er jo sant! Min jobb består i stor grad av å møte kunder, samarbeidspartnere og ikke minst medarbeidere. Det å møte mennesker er på mange måter det aller beste jeg vet.

Rønhovdes lederstil er inkluderende og oppriktig. Han har tro på at dersom noen blir satset på, så vil de prestere.

– 4Service er på sitt beste når vi kombinerer humør og engasjement. Fag er alltid mulig å lære seg, men viljen til å bidra og forbedre, den kommer innenfra, sier konsernsjefen.

Om du går et år i en konsernsjefs sko, vil du oppdage at det er mye frihet, men sjelden mye fri. Rønhovde forklarer:

– Jeg er kanskje fysisk borte fra jobb, men tankene er aldri langt unna arbeidet. Det gir meg positiv energi og er en livsstil. Den dagen det oppleves som stress, er man ikke lenger egnet for oppgaven. I tillegg tenker jeg aldri på meg selv som sjef, men snarere én av flere tusen kollegaer på det samme laget.

Lagarbeid og innsats var viktige stikkord for 4Service i 2021. Selv om deler av driften stoppet opp i november, ble året totalt sett en suksess.

– Arbeidet som ble lagt ned under fjoråret fra alle som jobber i 4Service, har vært beundringsverdig. Blant annet solgte vi mer enn noen gang, og jeg vil trekke frem en endring som har gledet meg mye: I stedet for at vi alltid ringte kundene, så er det stadig oftere de som ringer oss med nye oppdrag.

Tor ronhovde 4sv 00033 foto marius viken

Balanse

I pandemiens andre år videreførte Rønhovde og konsernledelsen kommunikasjons-valgene som ble gjort i 2020.

– Vi har kommunisert så åpent vi kan. Det er lett å snakke om det positive, men ikke alltid like lett å fortelle om det som er vanskelig. Å balansere begge deler har vært viktig.

Året som ligger bak oss, inneholdt også læring for Rønhovde og hans ledergruppe. Der mange endte opp med å grave seg ned, så konsernledelsen i 4Service muligheter.

– Jeg har en grunnleggende holdning til at det alltid går mye bedre enn man tror. I kriser finnes det muligheter for dem som evner å holde tempoet oppe. Under pandemien har vi utvilsomt klart å bevege oss fremover. Samtidig, og dette er noe jeg tror mange kan lære av: Vi har ikke løpt fra noen, men heller fått med oss alle på reisen.

Øyeblikket han husker best fra 2021, omhandler naturlig nok mennesker og kom helt mot slutten av året.

– Da vi kunne trekke tilbake permitteringsvarslene 22. desember – det kommer jeg aldri til å glemme. I den siste nedstengningen gjorde ikke myndighetene det helt enkelt å forstå hvilke ordninger som dekket hvem eller kompenserte for hva. Selv med god støtte fra NHO fikk vi ikke tallene til å gå opp.

Konsernledelsen jobbet på spreng for å forstå og finne løsninger gjennom et par hektiske døgn. Det viste seg at støtteordningene ville dekke noen av kostnadene, men på langt nær alle.

– Til slutt bare bestemte vi oss. Vi kjørte på og trakk tilbake varslene som nylig var sendt ut.

Rønhovde trekker pusten og tenker seg om.

– Å unngå at enda flere skulle gå inn i julen med usikkerheten som en permittering gir, det er et av de sterkeste øyeblikkene i min arbeidskarriere.

Grenseløs service

I 2020 arbeidet Rønhovde og konsernledelsen med en visjon som strakk seg mot 2025. Beslutninger og strategier fra den prosessen ligger fast, men på grunn av pandemiens mange ukjente vendinger har tidsperspektivet flyttet seg tilsvarende.

– Nå kaller vi den Visjon 2026, smiler Rønhovde.

Kort fortalt skal 4Service rigges for det nordiske markedet, uten å henge seg opp i hvilke grenser som går hvor.

– Siden oppstarten her i Norge i 2010 har vi lært mye. Den lærdommen er det mulig å eksportere og videreutvikle i de andre nordiske landene. Vi vil bli Nordens største serviceselskap, og det skal vi få til basert på vår egen modell.

Modellen består primært av to viktige elementer: folk og plattformer.

– Vi skal ta med personer som representerer kulturen her i Norge, ut til de andre nordiske landene. I 4Service har det alltid vært menneskene som har skapt resultatene, og slik vil det være denne gangen også. Samtidig ønsker vi ikke å starte på null i alle markeder, noe som gjør at strategiske oppkjøp av relevante selskaper blir viktig. Vi skal finne aktører som matcher vår kultur og vil ta del i drømmene våre for fremtiden.

Teknologi og bærekraft

Neste generasjons servicetjenester inkluder selvsagt økt bruk av teknologi. Men det er samhandlingen mellom maskinene og menneskene som vil prege 4Services fremtidige tilbud.

– Teknologien kan ikke løpe fra menneskene som skal bruke og benytte seg av den. Selvsagt er det mange servicetjenester som vil bli gjort enklere og mer tilgjengelig ved bruk av riktig teknologi, men den vil aldri kunne erstatte menneskene fullt ut. For å sikre den gode serviceopplevelsen i årene som kommer, trenger vi både forenklingen teknologien tilbyr, og den naturlige touchen et menneske bringer til bordet, sier Rønhovde.

Bærekraft har lenge vært et prioritert område for 4Service. Selskapet har lagt vekt på praktiske løsninger som gjør hverdagen bedre for både mennesker og miljø.

– Vi har alltid vært opptatt av mennesker, og det gjelder også for en stor del av arbeidet vårt innen bærekraft. Jeg er stolt av det store mangfoldet selskapet vårt har, og er sikker på at det er en av våre viktigste nøkler til suksess.

Som et konkret eksempel på praktisk bærekraft trekker Rønhovde frem hvordan 4Service ansetter nye medarbeidere til et selskap som har vokst stort gjennom snart tolv år:

– Hos oss går rekrutteringen gjennom en salig blanding av tradisjonelle og utradisjonelle kanaler. Sistnevnte betyr at også folk som har falt utenfor arbeidslivet, kan finne muligheter hos oss. Samtidig er det viktig å understreke at vi driver butikk, ikke veldedighet. Derfor er det ekstra gøy å se at de mange tiltakene vi gjør innen sosial og praktisk bærekraft, lykkes godt, på både et menneskelig og økonomisk plan.

Fremtiden starter på nytt hver morgen. Rønhovde vet hva han skal tilby både kunder og kommende kollegaer i årene som kommer:

– Kundene skal velge oss fordi det er her de møter de beste folkene. Det gir klare føringer. Skal vi skape og opprettholde det beste laget i bransjen, må vi hele tiden fylle på med medarbeidere som deler våre verdier. I 4Service er det alltid full fart fremover. For de rette menneskene betyr det masse muligheter til utvikling og en åpen karrierevei som kun begrenses av hver enkeltes drømmer. Vil du være med, så heng på, avslutter konsernsjefen.