Richard Duursema er leder for catering i 4Service. Han har bakgrunn og erfaring fra hotellverdenen og startet i Gastro Catering i 2016. I 2019 ble han med over til 4Service da Gastro Catering ble kjøpt og integrert i konsernet.
– Det morsomste er å få jobbe med vekst og kvalitetsøkning. Utvikling og motivasjon er sentrale drivere for alle som jobber her. Når stemningen på kjøkkenet er høy, da leverer vi som best, forklarer Duursema.
Som leder for catering i Oslo og Bergen har han det daglige ansvaret for at 50 medarbeidere presterer.
– Uten tett samarbeid og godt lagarbeid får vi aldri ut potensialet vårt. Fra de daglige lederne, til kjøkken- og soussjefer, kokker, oppvasken, transportører og selgere – alle gjør sitt for at vi hver dag har muligheten til å leve opp til vårt gode rykte.
Men selv ikke et godt rykte kunne stoppe det som traff cateringbransjen i desember 2021.
Et døgn etter at regjeringen hadde opplyst om at alkohol på årets julebord ikke var lov, hadde Duursema og kollegaene hans mottatt avbestillinger i millionklassen.
– Vi overlevde på godt humør og en solid kultur, forklarer han.
2021 inneholdt ikke bare en pandemi. Gjennom målrettet arbeid har Duursema og de andre lederne lagt vekt på at grunnbemanningen er riktig.
– For å sikre at vi tar vare på de mulighetene som fremtiden bringer, har vi satt sammen et team med stor erfaring. Jeg har enorm respekt for deres motivasjon og stå-på-vilje. Selv når det har vært tunge tider, har kvaliteten på maten vi leverer fra oss aldri sunket, forteller han stolt.
En ny strategi for videre vekst er utarbeidet, Gastro Oslo har fått ny profil, en ISO-sertifisering er på plass, og Møtematsportalen, et nytt system for matbestilling, er lansert.
– Året sett under ett har vært både positivt og produktivt. Vi er samlet, klare for årene som kommer, og skal sammen imponere gjestene, uansett om det er kongen eller Jørgen Hattemaker som kommer på besøk!
Jule Paan er ansvarlig for event i 4Service. Hun er tilknyttet FS-divisjonen og har lang erfaring som prosjektleder for store og små arrangementer.
– Min stilling er helt ny. Jeg har gleden av å få jobbe på tvers av alle våre divisjoner og skal gi støtte til prosjektering og gjennomføring av arrangementer, forteller hun.
Paan er en av nøkkelpersonene 4Service har ansatt med formålet om å styrke seg på både små og store eventer og arrangementer.
– Hverdagen består av mange telefoner og minst like mange muligheter, ler Paan før hun fortsetter:
– Satsingen startet for fullt i 2021, og planene iverksettes i 2022. Ambisjonene er å kunne levere totalpakker for kundene våre slik at de får alt på ett sted. Vi skal arrangere alt fra julebord med mat til større arrangementer med lokasjon, underholdning og teknikk.
Selv om slutten av fjoråret var preget av en del usikkerhet, ser fremtiden spennende ut for Paan og hennes kollegaer.
– Vi vet hvor vi skal, og har ressursene tilgjengelig for å komme oss dit. Hos oss får du gjennomført det du ønsker deg, med tryggheten om at alt er på stell og at oppfølgingen er som avtalt, forteller hun.
Jo da, kongen kom, han. I forbindelse med Bryte-VM på Jordal dukket Hans Majestet opp og kastet glans over arrangementet. I kulissene jobbet Duursema og Paan for at alt skulle gå etter planen.
– Vi har samarbeidet godt tidligere, og da vi fikk muligheten til å arrangere et verdensmesterskap, var det verdens mest naturlige sak å spørre Julie om hun kunne ta prosjektlederansvaret, sier Duursema.
– Richard og jeg kjenner hverandre fra tiden i Gastro Catering og vet hvordan vi skal gjennomføre fra A til Å, legger Paan til.
Bryte-VM ble gjennomført i oktober 2021, varte i ni dager, inkluderte brytere fra over 100 nasjoner og hadde rundt 10 000 besøkende.
– Vi bestemte oss for å lage en food court utenfor stadion og skape fest for alle de besøkende. I tillegg serverte vi to måltider hver dag i VIP-området, forteller Duursema.
Arrangementet tok i overkant av én måned å planlegge. Paan hadde ansvaret for at alt gikk som det skulle.
– Vi arbeidet tett med eventbyrået og fordelte arbeidsoppgavene oss imellom. Teamet mitt besto av hele 35 personer, noe som jo fordrer at kommunikasjon gjennom hele linja fungerer fra time til time, sier hun.
Med dyktige medarbeidere, god organisering og profesjonelle underleverandører ble verdensmesterskapet en suksess. Tilbakemeldingene fra kunden var gledelige, og andre leverandører var imponert over hvordan 4Service håndterte oppgaven.
– Det ga absolutt mersmak å arrangere et stort idrettsarrangement, og denne typen muligheter er noe vi ønsker oss mer av i fremtiden, forteller Paan ivrig.
– Absolutt! Vi har kapasiteten og lysten til å levere flere flotte arrangementer. Selv om vi ikke kan garantere kongelig besøk hver gang, humrer Duursema.